Joni Mitchell – Blue

Hoewel het eigenlijk niet de bedoeling is, nogmaals een post over de zeer ondergewaardeerde ‘Joni Mitchell’. Ik wil het even hebben over haar meest bekende en gewaardeerde album: ‘Blue’. Haar album blue was voornamelijk geinspireerd door de breuk met haar toemalige liefde en lid van Crosby Stills Nash and Young, Graham Nash. De liedjes on Blue worden gedomineerd door de pijn die ze voelde, maar ook met de liefde die ze voor de natuur (uit Canada) voelde.
Joni Mitchell - Blue
Met haar doordringende, bijna pijnlijke uithalen, weet ze me elke keer te ontroeren als ik dit album weer eens uit de kast trek. Misschien zou ik dat eens wat vaker moeten doen.

Toen ik een paar jaar geleden met mijn ouders en broer en zus naar Canada vloog kwam het een verrassing dat er in het vliegtuig van Toronto naar Calgary ’s avonds het album ‘Blue’ werd gedraaid. Toch ben ik er van overtuigd dat dit geen toeval was.

Heel wat jaren verder, om precies te zijn in het jaar 2000 nam ze haar ‘Case of You’ met volle orkestratie op wat uitdraaide in een prachtig arrangement. Soms lijkt het wel of Joni in haar eerste periode een aantal song heeft geschreven met het oog op ‘later’, of het getuigt gewoon van de tijdloosheid van haar liedjes.




    Plaats een reactie